Stowarzyszenie Inicjatyw Społecznych i Oświatowych Cumulus ogłasza rekrutacje na bezpłatne usługi audytu w ramach realizowanego projektu „Małopolski Ośrodek Wsparcia Ekonomii Społecznej – Subregion Sądecki”.
Obszary tematyczne prowadzonych audytów wg zapotrzebowania Podmiotów Ekonomii Społecznej - w szczególności:
a) Obszar audytu finansowego ma w szczególności obejmować sprawdzenie czy:
1) organizacja posiada opracowaną politykę rachunkowości – czy była aktualizowana i kiedy,
2) organizacja posiada zatwierdzony plan kont, adekwatny do potrzeb zarządczych, z wyodrębnieniem konta:
- kosztów administracyjnych,
- kosztów działalności statutowej w podziale na odpłatną i nieopłatną,
3) organizacja posiada wyodrębnione konta przychodów w podziale na rodzaje prowadzonej działalności,
4) dokonywana jest kontrola dokumentów księgowych,
5) przeprowadzane są cykliczne i systematyczne inwentaryzacje rzeczywistego stanu aktywów i pasywów,
6) księgi rachunkowe są prowadzone w sposób umożliwiający przygotowywanie sprawozdań finansowych,
7) organizacja sporządza sprawozdanie finansowe i przekazuje je zgodnie z kalendarzem odpowiednim organom,
8) osoba prowadząca księgi ma odpowiednie kwalifikacje? Czy zna specyfikę organizacji?
9) zarząd uzgadnia decyzje finansowe z księgowym,
10) czy zarząd organizacji ma świadomość obowiązków i odpowiedzialności w zakresie prowadzenia rachunkowości?
b) Obszar audytu prawnego ma w szczególności obejmować sprawdzenie czy:
1) organizacja posiada w przepisach wewnętrznych szczegółowe uregulowanie w zakresie wyboru wykonawców w ramach działalności statutowej,
2) organizacja posiada szczegółowe uregulowania w zakresie wyboru wykonawców w ramach działalności projektowej, czy są one zgodne z obowiązującymi wytycznymi w zakresie kwalifikowania wydatków w realizowanych projektach,
3) organizacja posiada w przepisach wewnętrznych szczegółowe uregulowanie w zakresie powierzonych zadań poszczególnym członkom zarządu,
4) organizacja posiada w przepisach wewnętrznych szczegółowe uregulowanie w zakresie reprezentacji i upoważnień do podpisywania dokumentów,
5) organizacja posiada własne/opracowane przez siebie i na własne potrzeby wzory umów do wykorzystania,
6) organizacja korzysta z pomocy/konsultacji prawnika przy tworzeniu umów,
7) organizacja posiada dostęp i korzysta z „bazy wiedzy”, np. strony internetowej Sejmu, programu „Lex”, innych wiarygodnych i aktualizowanych źródeł,
8) w organizacji funkcjonują już standardy w obszarach działalności statutowej i administracyjnej,
9) w organizacji były podejmowane próby wprowadzenia ogólnie obowiązujących procedur, a jeżeli tak to z jakim skutkiem,
10) organizacja posiada ściśle określony tryb i formę rejestracji nowych procedur,
11) organizacja posiada profesjonalnie funkcjonujący, sprawdzony system ewidencji i archiwizacji dokumentów?
c) Obszar audytu biznesowego ma w szczególności obejmować:
1) sprawdzenie czy w organizacji są przyjęte roczne lub wieloletnie programy/strategie,
2) sprawdzenie czy organizacja dysponuje raportami, badaniami, opracowaniami związanymi diagnozą prowadzonej działalności,
3) sprawdzenie jak rozpoznane są potrzeby i problemy biznesowe PES,
4) czy opracowano biznes plan,
5) czy skutecznie prowadzone jest wsparcie dla PES w procesie pozyskiwania finansowego zwrotnego,
6) czy opracowano plan naprawczy dla PES,
7) czy prowadzone są działania w zakresie planu strategicznego, tworzenie planu rozwoju i /lub koncepcja zwiększenia wolumenu sprzedaży,
8) ocena wsparcia podmiotu ekonomii społecznej w procesie budowania powiązań kooperacyjnych, negocjacji z klientami, partnerami, dostawcami, personelem lub/i interesariuszami.
d) Obszar audytu marketingowego ma w szczególności obejmować:
1) ocenę planu marketingowego,
2) ocenę misji podmiotu,
3) ocenę celów strategicznych i kluczowych zadań,
4) ocenę instrumentów marketingowych,
5) ocenę zgodności form organizacyjnych z celami,
6) ocenę organizacji marketingu,
7) ocenę wydajności i rentowność marketingu.
Do udziału zapraszamy przedstawicieli Podmiotów Ekonomii Społecznej (w tym m. in. organizacji pozarządowych, spółdzielni socjalnych) zarejestrowanych na terenie powiatów: miasto Nowy Sącz, limanowski, sądecki, gorlicki woj. małopolskiego. Jeden Podmiot Ekonomii Społecznej może skorzystać maksymalnie z dwóch rodzajów audytu.
Zgłoszenia będą przyjmowane w terminie od: 03.04.2017 r. do 13.04.2017 r. w godz. 8:00 – 16:00 w Biurze Inkubatora: ul. Nawojowska 4 (II piętro), 33-300 Nowy Sącz oraz drogą mailową: biuro.cumulus@gmail.com. Szczegółowe informacje można uzyskać pod nr tel. 18 442 01 99.
Projekt pt. „Małopolski Ośrodek Wsparcia Ekonomii Społecznej – Subregion Sądecki” jest realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego 2014-2020, Oś priorytetowa IX „Region Spójny Społecznie”, Działanie 9.3. „Wsparcie Ekonomii Społecznej”.